“Prozas lasījumu” festivāla laikā Rīgā viesosies Zviedrijā dzīvojoša japāņu māksliniece Mako Išizuka, kuras darbu uzmanības centrā ir dažādas tēmas, kuru pētīšanai un izteikšanai izmantota teksta un vizuālas koncepcijas sintēze. Trīs dienu laikā, no 5. līdz 7. decembrim, māksliniece veidos īpaši Rīgas pieredzē sakņotu darbu “Domu karte” (“Map of Thoughts”), bet ISSP galerijā veidos un eksponēs darbu “Grāmatplaukts” (“Bookshelf”) un reflektēs par savu teksta un radīšanas pieredzi un procesu. Mako Išizukas izstādes atklāšana un kuratores Ingas Lāces saruna ar mākslinieci notiks 7. decembrī ISSP galerijā.
Mako Išizuka ir Zviedrijā dzīvojoša japāņu māksliniece, kas ar personīgās pieredzes un iztēles palīdzību cenšas pārvarēt psiholoģiskos un fiziskos attālumus, kādi rodas, ikdienas dzīves ritumam satopoties ar pasauli. Savu skatījumu viņa pauž ļoti personiskā veidā, izmantojot visdažādākās mākslas formas - vizuālas instalācijas, sociālus projektus, uzstāšanos, esejas - vai to kombinācijas. Māksliniece ir ilgāku laiku dzīvojusi un uzturējusies dažādās sabiedrībās kā "svešā", kas ļāvis attīstīt mākslas projektu After-Ripening & Corruption (Pārgatavošanās un bojāšanās, 2014), kura pamatā ir dažādi tulkojamu un izprotamu kultūras un valodas jēdzienu ietekme uz ceļojošajiem cilvēkiem. Zīmēšanas instalācija šoreiz būs balstīta personiskā pētījumā par valodas un kultūras tulkojumiem Rīgas un Prozas lasījumu festivāla kontekstā, kura pamatā ir refleksija par to, kā mēs skatāmies uz pasauli un savu dzimto valodu, kuru iespaidojusi to japāņu autoru daiļrade, kas kā viesi piedalās šī gada Prozas lasījumos. Kopā ar jauniešu grupām, kas aicinātas ielūkoties "domu kartes" veidošanas procesā, māksliniece centīsies noskaidrot dalībnieku pieredzi, lasot un veidojot asociatīvus attēlu(-us) savā valodā (-ās). Ispēlējot svešo kontekstu diktētos noteikumus, kultūras normas un loģiku, Išizuka vāc vienkopus dažādās pārvietošanās procesa nokrāsas: emocijas, pieļautās kļūdas, deviācijas.
"Es meklēju personiskas idiomas, kurās atbalsojas gan jaunās satikšanās, gan neizdošanās saprasties, lai aicinātu cilvēkus no jauna pārlūkot savus stingro pasaules uzskatus un nostiprinājušās vērtības, cenšoties individuāli saskaņot savas attiecības ar apkārtējo pasauli".
Mako Išizuka ieguvusi izglītību starpnozaru studijās (kultūra/filozofija/socioloģija) Japānā un brīvās mākslas studijās Gerita Rītvelda Mākslas akadēmijā Nīderlandē un Malmes mākslas akadēmijā Zviedrijā. Ar saviem projektiem viesojusies IASPIS rezidencē Zviedrijā, Cité des Arts Francijā, Cittadelarte Itālijā, Capacete Brazīlijā un Bag Factory Dienvidāfrikā, ieguvusi Pistoletto fonda piešķirto producēšanas balvu. Viņas mākslas projekti bijuši skatāmi 14. Arhitektūras biennālē Venēcijā Fittja paviljonā, izstādē “Frictions in Globalization” Francijas Sociālo zinātņu institūtā EHESS un izstādē “Connecting Scapes” Tokijas Laikmetīgās mākslas muzejā.