Projekta “Stāstniecība. Ziemeļvalstu un Baltijas valstu stāstījumi” ietvaros 11. un 12. martā Liepājā un Kuldīgā notika stāstu darbnīca jauniešiem. Darbnīcas vadīja stāstnieks un stāstniecības pedagogs Jākobs Elofsons (Jakob Elofsson) no Zviedrijas.
Jākobs Elofsons ir jauns, tomēr ļoti pieredzējis un aizrautīgs stāstnieks, kurš ar dažādām stāstu veidošanas tehnikām prot iepazīstināt caur aizraujošiem stāstiem no visas pasaules. Viņš atklāja, kā veidot pārliecinošu stāstu un kā aizraut savu auditoriju. Dalībniekiem arī bija iespēja apgūt dažādus retorikas un balss nostādīšanas paņēmienus un praktiskas metodes un izkopt publiskās uzstāšanās mākslu, kas var palīdzēt ne vien stāstu un runu veidošanā, bet arī, uzstājoties ar prezentācijām, darbam teātrī un dzīvē kopumā. Jākobs arī dalījās ar efektīvākajiem vingrinājumiem, lai trenētu un uzlabotu iztēli. Iegūtās zināšanas noderēs, lai savu vēstījumu nodotu aizraujošāk un pārliecinošāk.
Darbnīcu vadītāja aizrautība un profesionalitāte bija acīmredzama un neatstāja vienaldzīgu nevienu klātesošo. Viņa aizraušanās ar stāstniecību sākās pusaudža gados, kad vasarās strādāja par stāstnieku un gidu Leģendu muzejā Lungbijā (Ljungby), kas UNESCO uzraudzīts, aizsargā un ceļ godā zviedru mutvārdu tradīcijas – pasakas, teikas un citu mutvārdu folkloru. Jākobs studējis aktiermākslu Vīksas tautskolā, pēc tam reliģiju un filozofiju Upsalas Universitātē, vēlāk pievērsies skolotāja karjerai, mācot teātra mākslu, mūziku un sociālās zinības. Aizraušanās ar stāstu stāstīšanu viņu atvedusi atpakaļ sākotnējā darba vietā – leģendu muzejā –, kur viņam ir iespēja no jauna atklāt stāstu veidošanas mākslu.
Liepājā meistarklase “Ikviens ir stāstnieks. Stāstu veidošanas meistarklase iesācējiem” notika Liepājas Leļļu teātrī, pulcējot 27 dalībniekus: skolēnus, studentus, drāmas pedagogus, studentus, skolas teātra un amatieru teātra kustības dalībniekus un citus interesentus. Otra meistarklase notika Kuldīgas novada Bērnu un jauniešu centrā, kur stāstu veidošanas pamata iemaņas apguva 15 jauniešu. Darbnīcu noslēgumā dalībnieki dalījās iespaidos – iegūtā informācija un iemaņas atzītas par noderīgām un praktiski pielietojamām ne vien skolā, bet arī ikdienā. Jākoba ieteikumi un zināšanas tika augstu novērtētas.
Augstāko atzinību izpelnījās praktiskas metodes un paņēmieni iztēles rosināšanai, stāstu veidošanai, iegaumēšanai un prezentēšanai. Vairākiem dalībniekiem pārsteidzošs atklājums bija tās, ka zināmā mērā stāstniecība ir viss, ko dzirdam ikdienā. Visam, ko redzam sev apkārt, pamatā ir stāsts. Stāstniecība ir viena no efektīvākajām metodēm, ar ko var palīdzēt apgūt un iegaumēt teju jebkuru informāciju. Turklāt efektīvam stāstam nebūt nav jābūt sarežģītam. Gluži pretēji – jo vienkāršāks stāsts, jo vieglāk tas uztverams. Tomēr veiksmīga stāsta atslēga ir nevis pats stāsts, bet tā pasniegšanas veids – poza, pašpārliecība, intonācija, tonis, runas temps, ķermeņa valoda. Dalībnieki uzsvēra, ka ieskats dažādās stāsta veidošanas un pasniegšanas metodēs bija īpaši vērtīgs.
Projekta “Stāstniecība. Ziemeļvalstu un Baltijas valstu stāstījumi” mērķis ir iesaistīt jauniešus līdz 26 gadu vecumam dažādās kultūras aktivitātēs, galveno uzmanību pievēršot aktuālām jauniešu problēmām, ceļot pašpārliecinātību, uzlabojot sociālās iemaņas un spēju sevi prezentēt sabiedrībā, kā arī nodrošinot platformu savu domu un bažu izteikšanai. Īpaša vērība tiek pievērsta jaunatnei lauku apvidos, neaizsargātiem jauniešiem un minoritāšu grupām ne vien Latvijā un Baltijā, bet arī Ziemeļvalstīs.
Darbnīcas notika angļu valodā, un dalība tajās bija bez maksas.
Par citām darbnīcām šā projekta ietvaros var uzzināt šeit.
Attēli no Liepājas: Ieva Hmielevska. Attēls no Kuldīgas: Ieva Hermansone.